מה כוללת תקופת אחריות הקבלן ומה זכויותך?

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת,
חייגו אלינו 072-257-5076
או מלאו את הטופס הבא:

בנייה ורכישת דירה חדשה או שיפוץ מבנה קיימת הן מההחלטות הגדולות ביותר שאדם עושה בחייו. תהליך זה כרוך בהשקעה כספית גדולה, זמן ותכנון מדוקדק. עם זאת, גם כאשר כל ההליכים מתבצעים כראוי, ייתכנו תקלות ובעיות במבנה לאחר סיום הבנייה. כאן נכנסת לתוקף אחריות הקבלן – שלב קריטי המעניק לדיירים שקט נפשי וביטחון כי במקרה של ליקויים בבנייה, יש מי שידאג לתיקונם. תקופת אחריות קבלן מתייחסת לזמן שבו הקבלן מחויב לתקן ליקויים או פגמים שנגרמו בבנייה או בעבודות שהוא ביצע. התקופה הזו, אשר מוגדרת בחוק, מעניקה לרוכשי דירות ובעלי נכסים זכויות משמעותיות להבטחת איכות הבנייה ותיקון בעיות עתידיות.

מהי תקופת אחריות קבלן?

תקופת אחריות הקבלן היא פרק הזמן שבו הקבלן חייב לתקן כל תקלה או ליקוי שמתגלים בנכס שנבנה או שופץ. החוק הישראלי קובע שני סוגים עיקריים של תקופות אחריות: תקופת בדק ותקופת אחריות.

  1. תקופת בדק – זוהי התקופה הראשונית לאחר קבלת הנכס, בה הקבלן מחויב לתקן כל ליקוי בנייה. אורך תקופת הבדק משתנה בהתאם לסוג הליקוי:

    – שנה אחת עבור נזקי רטיבות בגג או בקירות חוץ.

    – שלוש שנים עבור תקלות באינסטלציה (כמו נזילות בצנרת או בעיות ניקוז).

    – חמש שנים עבור סדקים בקירות הנגרמים כתוצאה מבנייה לא תקינה.

    – שבע שנים עבור ליקויי שלד המשפיעים על יציבות המבנה.

  1. תקופת אחריות – תקופה זו מתחילה מיד לאחר סיום תקופת הבדק ונמשכת שלוש שנים נוספות. במהלך תקופה זו, הקבלן מחויב לתקן ליקויים שהתגלו, אך יש כאן שינוי חשוב. על הרוכש להוכיח כי מדובר בליקוי שנגרם כתוצאה מכשל בבנייה או עבודה לקויה של הקבלן.

מה כוללת אחריות קבלן?

אחריות הקבלן כוללת את התיקון או ההחלפה של כל רכיב במבנה שנפגע או נפגם כתוצאה מעבודות בנייה לא תקינות או חומרים פגומים. האחריות נוגעת בעיקר בתחומים הבאים:

  1. בידוד ואיטום – כולל תיקוני נזקי רטיבות, דליפות מים, בעיות איטום בגגות, מרתפים וחלונות.
  2. מערכות חשמל – כל תקלה הקשורה לתשתית החשמל, כמו קצרים חשמליים, שקעים פגומים או חוטים חשמליים פגומים.
  3. אינסטלציה וצנרת – בעיות בצנרת כמו נזילות, בעיות ניקוז, לחץ מים נמוך וכדומה.
  4. ריצוף וחיפוי – כוללים תיקוני שברים בריצוף או בריצוף שהונח בצורה לא מקצועית.
  5. סדקים בקירות – אחריות על סדקים שנוצרים עקב כשלים בבנייה ולא כתוצאה מבלאי טבעי או תזוזות קרקע קלות.
  6. מערכות מיזוג אוויר והסקה – תקלות הקשורות במערכות חימום, קירור, ומיזוג אוויר שהותקנו כחלק מהבנייה.
  7. שלד המבנה – האחריות הכבדה ביותר היא על שלד המבנה עצמו, הכוללת יציבות הבניין, תקלות בבטון, קירות תמך, ועמודים.

 זכויותיך כצרכן

כאשר אתה רוכש דירה או מזמין קבלן לביצוע עבודות שיפוץ, יש לך זכויות משמעותיות בחוק הנוגעות לאיכות הבנייה ולטיפול בליקויים. הנה כמה מזכויותיך העיקריות:

דרישת תיקונים במהלך תקופת הבדק – במהלך תקופת הבדק הקבלן מחויב לתקן כל ליקוי או פגם שהתגלה במבנה, גם אם הליקוי לא נגרם כתוצאה משימוש רשלני. אין צורך להוכיח כי הקבלן אחראי לליקוי.

דרישת תיקונים בתקופת האחריות – בתקופת האחריות (לאחר תקופת הבדק), עליך להוכיח שהליקוי נגרם כתוצאה מבנייה לא תקינה או שימוש בחומרים פגומים. לאחר מכן, הקבלן מחויב לבצע את התיקונים הנדרשים.

בדיקה על ידי גורם מוסמך – במקרה של מחלוקת לגבי אופי הליקוי או הסיבה להיווצרותו, אתה רשאי להזמין מהנדס או מומחה בנייה שיבדוק את הליקויים ויתן חוות דעת מקצועית. חוות דעת זו יכולה לשמש כראיה במקרה של דיון משפטי או בוררות.

פניה לגורמים משפטיים – אם הקבלן מסרב לתקן את הליקויים או אם התיקון אינו מבוצע לשביעות רצונך, יש לך זכות לפנות לבית משפט או למוסדות לבוררות או גישור. החוק עומד לצידך ומעניק כלים להבטיח כי העבודה תתבצע כראוי.

רכישת נכס או ביצוע שיפוץ הם תהליכים מורכבים הכרוכים בסיכונים. אך בעזרת הכרת הזכויות שלך ודאגה לכך שהקבלן יעמוד בחובותיו על פי החוק, ניתן להבטיח שהשקעתך תהיה בטוחה, ושכל בעיה שתתעורר תטופל באופן מקצועי ויעיל. פרטים נוספים על אחריות קבלן ניתן להשיג כאן באתר של משרד עורכי דין ארז אסרף.